SP FIRAC National Group

Andrzej SP2DNI, Wojtek SP3IK,
Wojtek SP3QFV, Wojtek SP3RBQ, Janek SP5DZC (SO5D),
Mariusz SP5XSL, Zbyszek SP6BBE, Dionizy SP6IEQ (3Z6M),
Stanisław SP6JOE, Wilek SP8AJC,
Wacek SP9EWM, Henryk SP9JPA (3Z8Z),
Marcin SQ2BXI, Piotr SQ3JPV (SN3B), Tomasz SQ3RLC,
Piotr SQ6PZW, Mariusz SQ8JLF, Józek SQ9EJ, Grzegorz SQ9JKD,
oraz Klub Krótkofalowców Sympatyków Kolei SP8YZZ

See QSL cards with railway motifs at:
http://www.firac.de/html/qsl-collection.html

Dyplomy poświęcone Janowi Nagórskiemu
Legendarnemu pilotowi arktycznemu

21 sierpnia 1914 r. samolot typu "Maurice Farman" z pilotem Janem Nagórskim na pokładzie (wspomaganym na ziemi przez mechanika E. Kuzniecowa) wystartował z wybrzeża Nowej Ziemi w poszukiwaniu członków zaginionej wyprawy arktycznej Georgi Siedowa. W swojej autobiografii Jan Nagórski (ur. we Włocławku 08.02.1888, zm. w Warszawie 09.06.1976) opisał wrażenia z pierwszego w historii lotnictwa lotu nad Arktyką (Jan Nagórski Pierwszy nad Arktyką, Warszawa 1958). Pierwszy lot długości 450 km trwał 4 godz. i 20 minut. W sumie Nagórski wykonał pięć długich lotów rozpoznawczych na wysokości 800-1200 m wzdłuż wybrzeża Nowej Ziemi i archipelagu Franz Josef Land. W ostatnim locie sięgnął 76. równoleżnika. W sumie na Nowej Ziemi wylatał 10 godz. i 40 minut, pokonując dystans ok. 1060 km.